Vulkaan en geen sterren

8 augustus 2017 - Keaau, Hawaii, Verenigde Staten

Op 6 augustus gingen we naar het Volcanoes National Park met de meest actieve vulkaan van de wereld. We hoopten op stromende lava maar op internet hadden we al gelezen dat dit sporadisch te zien is. We hadden ons er dus al een beetje op ingesteld dat de lava er niet in zat. Bij het Volcanoes national park aangekomen brachten we een bezoek aan het bezoekerscenter. Hier leerden we over de natuur en de verschillende diersoorten die in het park aanwezig zijn. Zo zijn er een bepaald soort ganzen genaamd Néné die zeer bijzonder zijn en alleen op de Hawai'i eilanden voorkomen. Ook de Hawaiiaanse legendes kwamen aan bod zoals die van de godin Pélé. Zij is de godin van de vulkaan, wind en bliksem en stichter van het Hawaiiaanse archipel.

Daarna op weg naar de vulkaankrater en onderweg zagen we her en der al stoom uit de grond komen. Bij de krater aangekomen, op een afstand want je kan er uiteraard niet te dicht bij, zagen we lava uit de krater omhoog spuiten!! We hebben er foto's van gemaakt maar het is lastig de lava er goed op te krijgen omdat het nogal ver is. Heel bijzonder om te zien! Maar er was nog veel meer te beleven in het Vulcanoes National Park. Zo hebben we een route gereden naar de zee. Onderweg hebben we een wandeling gemaakt door de jungle. Aan het einde kwamen we bij een grot die is onstaan doordat er lava doorheen stroomde. Al met al een zeer divers en geslaagd park. Er was ook een restaurant aanwezig in het park en omdat het al tegen etenstijd liep zijn we daar nog gaan eten. We besloten om weer naar de krater te rijden, dat was niet ver, om te kijken of we de lava bij donker nog beter konden zien. Dit was inderdaad het geval en er hing een hele rode gloed omheen! Mooi!

Vulkaan bij nacht

De volgende dag moesten we even bijkomen van al het Vulkaangeweld. Dus weer even rustig een boekje gelezen aan het zwembad. Nick heeft zijn autorijvaardigheden op het erf even geoefend (met een grote Amerikaanse bak).

de auto

Aan het eind van de middag zijn we naar Hilo (de hoofdstad van de Big Island) geweest om daar een hapje te eten. Vervolgens reden we naar Mauna Kea (de hoogste berg van Hawaii, de top is ruim 4 kilometer). Hier zijn ook telescopen gestationeerd omdat je er heel goed sterren kan kijken. Helaas was het volle maan en die scheen zo fel dat er haast geen sterren te zien waren! Jammer! Vandaag gaan we weer lekker de zee in en genieten van onze laatste dagjes hier op Hawaii.

1. Gerda:
    9 augustus 2017
    Zo Nick, als je in zo'n auto kunt rijden, kan je je meteen afrijden hoor. Wat een fijne vakan tie hebben jullie. Maar het is ook fijn om jullie weer hier te hebben aan onze eet tafel. Fijne vakantie nog en we wachten op meer verhalen van jullie.
  2. Renie:
    9 augustus 2017
    Wat een avonturen weer. Het park moet wel een onvergetelijke ervaring geweest zijn. Jammer van die sterren. Dat hebben wij gezien in de Crand Canyon. Hele clusters van sterren. Geniet nog maar even van het mooie weer. Hier is het op dit moment niet veel soep.
  3. Dieneke:
    9 augustus 2017
    Het ziet er prachtig uit hoor. Ik heb allen nog maar oude en koude lava gezien.
    Goede reis alvast, jullie laatste dag daar , vermoed ik.
    Hoelaat landen jullie op Schiphol ? (Donderdag toch?)